Visuality and reading. Psychological and perceptive dynamics of reading environments (from the printed page to the visual hypertext)

Authors

  • Micla Petrelli Accademia di Belle Arti di Urbino

DOI:

https://doi.org/10.6092/issn.2038-6184/3451

Keywords:

Perception of the reader, Word, Image, E-book, Alphabetical vision, Light.

Abstract

This essay investigates the psychological and perceptive view of reading as a visual fact and looks at its operations in different environments: from the traditional printed page to the more recent electronic page of the e-book, with particular attention reserved to the relationship between "word" (the linguistic aspects covered by the alphabetical vision) and "image" (image of the word and image with the word - visual hypertext integrated with verbal texts in e-book). In the light of the studies of the Psychology of perception, Neurophysiology and Phenomenology, the experience of reading is a function that transcends those value systems tending to oppose the categories of verbal and visual, intellect and intuition, logos and disorder. But literature shows even better the inviolability of belonging of word and image, and how the thinking in images consists in building a bridge between the visible trace and the invisible thing.

References

R. Arnheim, Intuizione e intelletto. Nuovi saggi di psicologia dell’arte, trad. it Feltrinelli, Milano 1987.

P. Auster, L’invenzione della solitudine (1979), trad. it. Einaudi, Torino 1997.

P. Auster, Sunset Park, trad. it. Einaudi, Torino, 2010.

P. Bagni, Jean Paulhan, o delle parole, in J. Paulhan, Il segreto delle parole, trad. it. Alinea, Firenze 1999.

R. Barilli, Paulhan e la ragione dialettica, introd. a J. Paulhan, Chiave della poesia (1944), trad. it. Rumma, Salerno 1969.

A. Bazin, L’evoluzione del linguaggio cinematografico, in Che cosa è il cinema? (1958), trad. it. Garzanti, Milano 1986.

L. Boella, Sentire l’altro. Conoscere e praticare l’empatia, Raffaello Cortina, Milano 2006.

M. Butor, Repertorio. Studi e conferenze 1948-1959, trad. it Il Saggiatore, Milano 1961.

M. Butor, Le parole nella pittura (1969), trad. it. Arsenale Editrice, Venezia 1987.

I. Calvino, Lezioni americane. Sei proposte per il prossimo millennio (1984), Garzanti, Milano 1988.

M. Duras, La lettura in treno, in Ead., Il nero Atlantico, trad. it. Mondadori, Milano 1998.

M. Jabbi, J. Bastiaansen e C. Keysers, A Common Anterior Insula Representation of Disgust Observation, Experience and Imagination Shows Divergent Functional Connectivity Pathways, “PlosOne”, vol. 3, n. 8, 2008.

D. de Kerckhove, Biblioteche e nuovi linguaggi: come cambia la lettura, in Le teche della lettura. Leggere in biblioteca al tempo della rete, Bibliografica, Milano 2006.

M. Merleau-Ponty, Il cinema e la nuova psicologia, in Senso e non senso. Percezione e significato della realtà (1996), trad. it. Il Saggiatore, Milano 2004.

M. Merleau-Ponty, Il linguaggio indiretto e le voci del silenzio, in Segni (1960), trad. it. Il Saggiatore, Milano 2003.

J. Ortega y Gasset, Meditazione della cornice, in Meditazioni del Chisciotte (1914), trad. it. Guida, Napoli 2000.

A. Pinotti, Empatia. Storia di un’idea da Platone al postumano, Laterza, Roma-Bari 2011.

M. Proust, Precauzione inutile (1923), trad. it. Passigli, Firenze 2009.

G. Rizzolatti e C. Sinigaglia, So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Raffaello Cortina, Milano, 2006.

G. Roncaglia, La quarta rivoluzione. Sei lezioni sul futuro del libro, Laterza, Roma-Bari 2004.

G. Steiner, Nel castello di Barbablù. Note per la ridefinizione della cultura (1971), trad. it. Garzanti, Milano 2011.

Published

2013-01-28

How to Cite

Petrelli, M. (2013). Visuality and reading. Psychological and perceptive dynamics of reading environments (from the printed page to the visual hypertext). PsicoArt – Rivista Di Arte E Psicologia, 3(3). https://doi.org/10.6092/issn.2038-6184/3451

Issue

Section

Articles